Vakkert om hverdagsflukt

Trengsel er en roman om kampen mot de grå hverdagene og om strevet for å møte andres forventninger. Det er en velskrevet og fin roman om kjærligheten etter at den brennende sola har gått ned.

Trengsel

Roman

Av: Kathrine Nedrejord.

Forlag: Oktober

Man vil nesten ikke at Trengsel skal slutte. I Kathrine Nedrejords andre roman møter vi en 25-år gammel norsk kvinne, som reiser til Paris for å skrive. Hun lengter etter en ny begynnelse. Men ordene sitter liksom fast i henne, og hun blir i stedet oppslukt av en ung franskmann. Snart møter de den uunngåelige hverdagen. Grublingen over hvorvidt man skal si «de tre magiske ordene» eller ikke blir snart erstattet av stillhet, en kald vinter og økonomiske bekymringer. Den navnløse kvinnen i historien begynner å drømme om enda en ny begynnelse. Det er dette hun liker – å starte på nytt igjen og igjen, og helst vil hun unngå fortsettelsene. Hun takler ikke skuffelsene som alltid kommer.

Trengsel er en roman om kampen mot de grå hverdagene og om strevet for å møte andres forventninger. Teksten er en lang monolog, setningene er endeløse rekker av ord som gjør det lett å snuble. Det kan tidvis føles som om øynene må løpe for å holde følge. Likevel er det noe ved denne skrivestilen og historien som gjør at leseren ikke vil glemme boka med det første. Kanskje er det hvordan man så lett kan kjenne seg igjen i trangen til å gjøre noe nytt, eller hvordan man må le litt når hovedpersonen gjemmer seg på do for å holde ut på festen som kjæresten så gjerne ville gå på. Det er noe som treffer smertelig godt hver gang hovedpersonen tar på seg maska for å gjøre det som er forventet.

Nedrejord leverer en velskrevet og fin roman om kjærligheten etter at den brennende sola har gått ned. Det er bare å glede seg til fortsettelsen på hennes forfatterskap.