Lekker lounge

# 1991

# Av: Bendik Baksaas

Plateselskap: Aspén

Settingen er som følger: Det er sommerfesten du har gledet deg til i ukevis, med gode venner, spennende og potensielle bekjentskaper og enkelte folk du overhodet ikke vil mingle med. I bakgrunnen er det Bendik Baksaas og 1991 som runger over høyttalerne. Instrumental hip-hop og elektronika er basisen for denne diktsamlingen, som Baksaas selv kaller konseptet: 25 korte spor, som skal vise fram en idé for lytteren. I tillegg er det rørt inn jazzinstrumenter, gitarklimpring og afrikanske rytmer i miksen.

På festen vil de danseglade umerkelig begynne å digge beatsene til «På Vinger» og «Being the Youth». Kjøkkendebattantene kan hygge seg med de komplekse og rike detaljene i «Lament», eller høre bergensrapperen Miss Tatis heftige rapping på «Twice». Musikknerdene i rommet vil komme i det nostalgiske hjørnet, og mimre tilbake til J Dilla og DJ Shadow. Den alminnelige musikkinteresserte kan dra kjensel på inspirasjon fra Röyksopp og Lindstrøm. Kanskje til og med James Blake, bare på Prozac.

I ettertid vil du sitte igjen med noen nye kompiser som utfordrer deg, og du vil ha møtt noen folk som ikke ga deg noe som helst. Et par ideer på 1991 er nemlig litt intetsigende, og noen av låtene blir for korte til å sette spor. Ikke minst gjelder dette for de gode ideene, som du har lyst å høre mer av: Det er godt, men over før du vet ordet av det – litt som en for tidlig sædavgang. Baksaas har likevel klart å gjøre resultatet helhetlig, gjennom de positive vibbene vi får servert fra start til slutt. Dette er perfekt lounge-musikk for sommeren som snart er her.