Mus med mening

Publisert

# Vaginamonologene

# Av: Teater Neuf

Scene: Teaterscenen, Chateau Neuf

Tid: 19:00, 14. mars

Vaginamonolog-konseptet til feminist Eve Ensler startet i New York på midten av 90-tallet. Monologene er sanne historier fortalt av kvinner i alle aldre, og målet med forestillingen er å øke folks bevissthet omkring vold og overgrep mot kvinner. Monologene fikk såpass stor oppmerksomhet at teaterforestillingen blant annet ble vist på HBO. Siden har den blitt vist verden rundt, og det er heller ikke første gang den vises i Norge.

Salen på Chateau Neuf er liten, med om lag 50 publikummere, som gjør dette til en intim og rå opplevelse. Karene i rommet er nok der i håp om å få vite mer om hvordan vaginaen og huet til kvinner «fungerer». Sånn sett blir forestillingen en slags forelesning for mannfolka.

Den første personen – og monologen – forteller nokså overdramatisk om hvordan det å ikke barbere seg nedentil førte til hennes manns utroskap. Hun gråter, skriker ut «FITTE!» og forteller i detaljer hvor forferdelig sår fitta hennes føltes etter barberingen. Det hele blir en pinlig affære, som gir publikum lyst til å gripe etter en pute å gjemme seg bak.

Flauheten gir seg etter hvert som hjernen blir herdet, men det er da de syke, morbide historiene om pedofili og lemlestelse blir fortalt. Det skapes en deprimerende stemning når publikum forstår at slike hendelser skjer i «vanlige» hjem. Men fortellingene gir verdifull innsikt, og publikum får en følelse av empati de fleste har godt av å kjenne på. Dette er en sær opplevelse som er verdt å få med seg, og forhåpentlig lærer tilskuerne noe, nemlig det å bry seg.