Satt og venta i to uker

Hvor:Georg Sverdrups hus, Auditorium 1

Når: Mandag 30. april

Karakter: F

I dette faget skal 350 studenter rase igjennom 500 års verdenshistorie. Pensum strekker seg fra Martin Luther til Martin Luther King Jr. Andre verdenskrig skal gjennomgås på en time, og store slag nevnes i innskutte bisetninger. Selv om forelesningsrekka består av tretti forelesninger, er det ikke tid til noe hjernedødt skvalder fra manesjen.

Mandag skulle Terje Tvedt framføre Latin-Amerikas historie på nitti minutter. Tvedts forelesninger er ikke noe «teach-to-test». Han tar seg tid til å skyte inn resonnementer om norsk bistandspolitikk og om hvorfor historiefaget er så inderlig viktig for å forstå samtida.

Har de nok vann i Latin-Amerika? Dette er ett av spørsmåla Universitas hadde håpa på å få besvart under denne forelesninga. Slik skulle det ikke gå.

200 studenter har inntatt plassene. Men noe mangler.

– Kommer han ikke snart? spør en ung håpefull.

– Kan du sjekke om det står noe på Fronter om at forelesninga er utsatt?

– Det står ikke noe der. Er det 1. mai i dag?

– Nei, det er i morgen.

Nervøsiteten brer seg gradvis utover Blinderns største forelesningssal.

– Kjipt å forsove seg når man er foreleser, da, lyder det fra en empatisk historiestudent.

Klokka nærmer seg 10:25. På twitter står det å lese at et tog fra Østfold har strømstans. Kan det være forklaringa, mon tro?

Noen minutter seinere skjer det noe. En jente reiser seg opp.

Noen minutter seinere skjer det noe. En jente reiser seg opp. Midt i salen. Hun tar på seg skulderveska og åler seg forbi medstudentene sine og opp mot utgangen. De gjenværende studentene veksler usikre blikk. Så begynner flere å reise seg. Etter hvert marsjerer studentene ut i hopetall, som i en ikke-voldelig protestaksjon mot foreleserens fravær, inspirert av Gandhis frigjøringskamp og Kings borgerrettighetsbevegelse. Klokka 10:35 har de fleste gått.

Terje Tvedt hadde sikkert en god grunn for sitt fravær. Misforståelse med kursansvarlig? Punktert dekk? Forsovelse? Sånt skjer. Men det er temmelig hjelpeløst at fakultetet ikke klarer å sende en budbringer til auditoriet for å oppklare situasjonen. Dersom 200 studenter kunne spart 20 minutter, ville dette total gitt 70 ekstra timer på lesesalen. Det er to ukers lesing. Skjerpings!