Blodfattig blåtime

Så herlig det må være å kun være to i et band. Kun to som kan gå lei av å turnere, kun to som kan krangle med hverandre. Og når bandet i tillegg består av ei jente og gutt, får du automatisk en White Stripes-referanse i alle anmeldelser. Ikke verst. Du trenger ikke skryte på deg giftemål eller søskenstatus en gang, og gjør du sakene dine ordentlig, får du høre at «lydbildet er massivt til å være kun gitar, trommer og vokal«. Blood Red Shoes (BRS), som nevner Pixies, Nirvana og Fugazi som inspirasjonskilder, har alt å vinne.

Brighton-duoen med Laura-Mary Carter på gitar og vokal i front, og Steven Ansell på trommer og vokal, skal ha for å nesten fylle opp Blå på den kinkige konsertdagen tirsdag. Men der Laura-Mary ser ut som hun har tatt noen valium for mye, ser det ut som Steven har tatt store doser sentralstimulerende midler. Det er han som produserer energien på scenen. Laura-Mary trakterer gitaren akkurat like kult som hun gjør på plate, men hun virker litt likegyldig til hele konserten. BRS har et bra live-rykte, men denne konserten er dessverre ingen höjdare, til tross for det tidligere nevnte massive lydbildet.

Klimakset kommer aldri og det er ingen gitar som kastes mot basstrommen slik den har blitt gjort på andre BRS-konserter. Skuffende. Kanskje ligger skylden hos oss i publikummet? Fra scenen ble det påpekt «how quiet you guys are«. De spilte på Hove i 2008, og spiller garantert på Slottsfjell, Hove eller Øya igjen. Sjekk dem ut. Tirsdagens konsert er ikke representativ.