Annonse

Akademika: best på pensum.

OBSKUR: I Natt, regn dras leseren dypt inn i fortvilet tankevirksomhet. Resultatet blir nærmest uleselig. Foto: Siri Ursin

Litterær lobotomi

Natt, RegnAv:Kristin Ribe Forlag:Forlaget Oktober

Kristin Ribe leverer nok en utfordring. Men bør vi ta den på alvor?

Hvorfor skal leseren fordype seg i fortellerens tåketale?

Da jeg-personen var 14 år, forsøkte moren å begå selvmord med piller. Nå, 27 år senere, befinner hun seg i en dyp depresjon, trolig indusert av morens nylige slag og nært forestående død. Hun er besatt av tanken på at moren aldri har elsket henne. Kanskje spontanaborterte moren et barn før hun fikk henne? Kanskje var det dette barnet hun egentlig ville ha?

I Natt, Regn plasseres leseren dypt inne i jeg-personens ufiltrerte og usammenhengende tankevirksomhet. Skillet mellom drøm og virkelighet, tanke og handling er visket ut. Eksistensielle refleksjoner blandes med nærmest psykopatiske teorier om hellige tall og tverrsummer. Teksten er kaotisk, fragmentert og vanskelig å få taket på.

Etter hvert flyttes perspektivet: Vi er i morens tanker. Eller er vi i datterens tanker om morens tanker? De som har lest Ribes forrige roman, Syn, vil gjenkjenne denne sømløst vekslende fortellerstemmen.

Hvem eide vannet før morgen, bokstavelig, bak?

Ribe eksperimenterer ikke med språket, hun lobotomerer det, tømmer det for mening. Hadde ikke forlaget skrevet «Roman» på tittelbladet, kunne boka like gjerne blitt lest som en prosadiktsamling. Med en sjenerøs dose godvilje kan den kryptiske teksten leses som et forsøk på å framstille tanker i sin reneste form, før de blir rasjonalisert og språkliggjort.

Men hvilken motivasjon gir Ribe leseren til å kjempe seg gjennom denne tåken av absurditet? Hvorfor skal vi vise henne godvilje? Hvis noen kommer opp til deg på gata og sier: «En farge fra aldri det samme: Rosa», vil du nok ikke anta at du nettopp hørte noe dypt og meningsfullt. Kanskje er det nettopp dette som er problemet i Natt, Regn, at fortelleren, som den tilfeldige – muligens sinnsforvirrede – personen på gata, mangler autoriteten som trengs for at vi skal ta henne på alvor. Muligens er det ikke engang meningen at vi skal lete etter mening. I så fall: Hvorfor skal leseren fordype seg i fortellerens tåketale?

Kunst som er vanskelig å forstå, er også vanskelig å kritisere. Det går ikke an å beskylde Ribe for å skrive kryptisk bare for å gi teksten et skinn av dybde. Men den jevne leser, undertegnede inkludert, vil ha problemer med å skjønne hvorfor vi skal bruke tid på litteraturen hennes.

peder.stabell@universitas.no

Annonse

Ingen kommentarer

Forhåndsvisning

Felt merket med * er obligatoriske.

Formateringskoder

**feit**
Gjør teksten feit
*utheving*
Uthever teksten
[ordbok](http://s0.no/1/)
Lager lenka ordbok
> Tekst
Siterer teksten

Skriver du inn epost-adresse, får du epost ved svar. Adressa blir ikke publisert.

Sett deg inn i våre debattregler før du skriver en kommentar.

10 siste saker i anmeldelser

Gummistrikkfilosofi

Hvis du først skal havne på selvhjelpskjøret kan Hammerkoden være et helt greit sted å starte.

Melankolsk knokkeltygging

Å holde på publikums interesse i nesten tre timer er et ambisiøst prosjekt, men Vi tygger på tidens knokler mestrer kunsten.

Utrolig ordinær

Staying Alive er Charlotte Bloms første langfilm, og med flere premierte kortfilmer bak seg har det vært knyttet høye forventninger til Staying Alive. De innfris ikke.

Flere kokker, mer søl

Psyence Fiction er et band å følge med på, men å gi ut Spy vs Spy som fullt album er fremdeles i overkant ambisiøst av dem.

Oh my Spidergawd

Trønderrockens ubestridte A-lag viser med Spidergawd II at de fremdeles er best i landet på «no bullshit»-rock.

Rett på trynet

Danseforestillingen Trynet ditt er litt som en vits uten poeng. Du ler, men vet ikke helt av hva.

Humor på Ramme alvor

Selv om humoren foreløpig ikke er verdt 50 000 kroner, er det mye som er både lovende og lættis på Humornieu.no.

Blass bondefasade

All We Need To Know er hverken spennende eller utfordrende og passer kanskje aller best for den som bare vil høre på noe som fenger.

Ikke tungt nok

NRKs storsatsing er nesten helt perfekt.

Du tegner for feil person

Du snakker med feil person er et fint konsept, men kanskje først og fremst gøy for tegneserieskapere heller enn tegneserielesere.


Flere saker fra anmeldelser »

Annonse

Billån
Billig billån Søk billig lån til bil via Billån.no Sammenlign beste billån fra flere banker og få svar på dagen.