Skrudd blinkskudd

# Restless

# Regi:Gus Van Sant

Med:Mia Wasikowska, Henry Hopper, m.fl.

Tid:1 t 31 min

Hvordan takle møtet med den første kjærligheten – når ditt nyfunne livslys lever på lånt tid? Restless forteller to raringers «nesten-voksen-men-ikke-helt»-historie.

Einstøingen Enoch har nok «issues» til å fylle en fullverdig Dostojevskij, hvilket han forsøker å døyve på sitt vis. Han snoker rundt i begravelser på fritida, og spiller ellers brettspillet Battlefield med en imaginær japansk kamikazesoldat. Hans ensomme verden blir snudd på hodet når han møter Annabelle, en kreftsyk fugleentusiast med døden luskende rundt neste sving.

De to tenåringene filmen kretser om, er så eksentriske at det lett kunne bikket over i det latterlige. Likevel sitter samtlige i salen og sipper beskjemmet når rulleteksten ramler ned.

Van Sant bygger opp forholdet mellom de to kloss for kloss, mens de vaklende forsøker å løse livet og dødens mysterier på sin tidvis morbide, men befriende naive måte. Filmingen følger samspillet deres tett, gjennom nærbilder av blikk, samtaler og oppdagelsesferder.

Tilnærmingen er undrende og nærmest treg, men fenger. For på tross av tunge temaer, bikker ikke Restless over i det seige og pompøse. Det er takket være Henry Hopper og Mia Wasikowska, som spiller nysgjerrig fortapte i hverandre på overbevisende, keitete vis. De tar oss med inn i en intim verden som bare kan deles mellom to. Vi sitter der med sommerfugler i magen og klump i halsen om hverandre, uten å føle oss som kikkere. Du skal være bra stiv i maska for ikke å la deg rive med av deres kamp mot klokka, og for kjærligheten.