Ubegripelig fengende

# Undetected

# Av: Eik

Plateselskap: Planet Noise

To for meg fullstendig ukjente navn har laget en av de absolutt beste platene jeg har hørt i 2011. Eik er en norsk elektronikaduo som lager melodier så fengende at det gir milde konsentrasjonsvansker.

Per Kåre Limmesand på synth er utdannet sivilingeniør i akustikk og elektronikk, og har blant annet jobbet med å utforme akustikken i operaen. Hans makker Kristoffer Carlsen, på trommer og perkusjon, har en master i utøvende jazz fra NMH. For to godt utdannede musikere som skal lage dansemusikk, er det lett å havne i flinkisfella, men Eik holder hodet over vann. Duoen krysser moderne elektronika med åttitalls disko, og holder hele tiden pop-appellen i hevd med sine fengende melodier. Eik har med seg mange gjestevokalister på plata. Magnus Hængsle, kjent fra husbandet til Storbynatt, gjør en stor prestasjon som vokalist på låta «Love Storm». Låta minner om musikken til åttitallsikonet Jean Michel Jarre, med synther som spiller både melodi, akkorder og bass. Kontrasten mellom Hængsles organiske stemme og det elektroniske lydbildet er overveldende vakkert.

Musikken er dansbar, og befinner seg lydmessig i samme landskap som de siste årenes Oslodisko. Undetected er produsert av Knut Sævik, kjent fra Mungolian Jet Set, som tidligere har mixet for artister som Nils Petter Molvær og Lindstrøm. Både valget av synther og lyden i trommene minner om Lindstrøms Real Life Is No Cool fra 2010.

Eik er det beste fra to verdener. Det svinger som disko og fenger som pop. Hvis du skal kjøpe én plate i år, så kjøp denne.