Blodig ferietur

Simen Ekern frister med et blodbad av en bok om Romas nyere historie.

ITALIA-KJENNER: Simen Ekern er kåret til Norges 33. kjekkeste mann, har tidligere jobbet i Universitas, og regnes som en av de fremste Italia-kjennerne i Norge. Da er det ikke så rart at han har fikset seg italiensk kone.foto: Nina ruud

Dagblad-journalisten og idéhistorikeren Simen Ekern regnes som en av Norges fremste eksperter på samtids-Italia. I boka Roma – Nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søte liv forstår man hvorfor: Ved hjelp av intervjuer, historiefortelling og anekdoter har han skrevet et fascinerende byportrett av Roma i nyere tid.

Boka starter med et Italia som forsøker å riste av seg minnene fra fascismen under krigen. I 1945 ble Mussolini skutt og hengt opp ned som «en slaktet gris», og det fascistiske partiet ble forbudt ved lov. Drøye 60 år senere har en fascistisk ordfører på ny tatt makten i Roma, og den fascistiske hilsenen med utstrakt arm fått sin renessanse. Hva har skjedd?

Leseren tas med på en historisk reise fra Federico Fellini og filmverdenens optimistiske festby på 50- og 60-tallet, via de voldelige «blyårene» på 70-tallet, og frem til dagens Roma. Ingrediensene er politisk vold, korrupsjon, maktintriger, ungdomsopprør, og selvsagt: Jakten på La dolce vita. Gjennom samtaler med tidligere terrorister, mektige politikere, transseksuelle horer og homofile frisører forsøker Ekern å nøste opp historiene om korrupsjon og uoppklarte drap. Intervjuene løser opp boka og gir den en journalistisk form, og det er i møtet med et bredt spekter av merkverdige karakterer og maktpersoner man virkelig føler at man blir dratt med inn i hjertet av Roma.

Simen Ekern har skrevet en underholdende og lærerik bok om en by som henger igjen i sin egen fortid, og som aldri klarer å rive seg løs fra den antikke arven som verdenshovedstad. Romernes lengsel etter gammel storhet – kombinert med halvhjertede forsøk på å ta et oppgjør med gammelt grums – har ført til at fascismen har gjenoppstått i en ny drakt. En nær historie med politisk vold fra ytre høyre og venstre har etterlatt dype sår som ikke har fått gro, og det moderne Roma er preget av en evig kamp om å få definere historien. Likevel er ikke dette bare en leksjon om Romas bloddryppende politiske historie. Boka har gode og ofte humoristiske skildringer, blant annet i gjenfortellingen av frisørryktene om italienske politikeres hang etter mindreårige transseksuelle gutter, eller i jakten på skillet mellom det hellige og syndige i en taxfree-butikk i Vatikanstaten.

I motsetning til legenden om Roma, er det tydelig at denne boka ikke ble laget på én dag. På tross av alle historiene om politisk vold og terror, sitter man som leser igjen med en trang til å legge neste ferietur til den evige stad.