OVERFLØDIG: Et stilig omslag til tross: Bachelorboka er ikke egentlig noe du skulle trenge.

Internett i bokform

Har du internett og et snev av tålmodighet, greier du deg fint uten Bachelorboka.

# Dag Asbjørnsen og Arnt Maasø

# Bachelorboka

# Universitetsforlaget

Jeg har minst dobbelt så mange bachelorgrader som alle andre, hvilket skulle gjøre meg godt kvalifisert til å vurdere denne utgivelsen. Ja, spørsmålet måtte være om jeg kanskje er overkvalifisert? At innholdet i Bachelorboka blir stående for meg som så selvsagt at jeg skulle finne det hele unødvendig, og med det skrive en anmeldelse som ikke greier å se boka for det den er, nemlig en guide for hovedsakelig nye studenter? Den som leser får se.

Alt som står i Bachelorboka finner du hvis du leter litt på universitetets, Lånekassens og Studentsamskipnadens hjemmesider. Problemet med disse sidene er at de er vanskelige å manøvrere i, dårlig oppbygd, og de består stort sett av lite fengende lesning. Og så var det Bachelorboka, da. Til sammenligning er den lett å manøvrere i og godt oppbygd, men består dessverre stort sett av lesestoff som er like artig som det du finner under kategorien «Skjema og brosjyrer» på www.lanekassen.no. Her er korte avsnitt og enkle forklaringer på alt fra studiers oppbygning, til struktur i studiehverdagen, til eksamenstips, studentliv og jobbsøking. Tipsene er de samme gamle: «Det er ikke lurt å sitte oppe hele natta og pugge til muntlig dagen etter». «Å være student er noe annet enn å være elev ved videregående skole». Streitinger! Forfatterne prøver ikke engang å være morsomme, noe som kom veldig overraskende, tatt i betraktning de gøyale omslagsillustrasjonene signert Bjørn Rune Lie.

Har det virkelig meldt seg et behov for å samle denne informasjonen på noe så gammeldags som papir? Var forlagets fokusgruppe satt sammen av folk som ikke har internett? Er ikke det å selv skulle finne ut av en bachelorgrads oppbygging, det å greie å melde seg opp til riktige fag, en viktig del av utdannelsen og dannelsesprosessen i seg selv? Hm.

Boka har allerede fått en god plassering ved disken på Akademika avdeling Blindern, og tatt i betraktning det nevnte omslaget, vil nok mange frustrerte førsteårsstudenter plukke med seg et eksemplar. Min spådom er at disse vil bli skuffet over underholdningsverdien, men glade for å slippe å gå runden med internettet. Det hersens internettet.