Forskningsprosjekt avdekker utbredt mobbing i høyere utdanning

Ifølge en fersk undersøkelse oppgir hele 9 prosent å være utsatt for mobbing av sine medstudenter.

Publisert Sist oppdatert

– Det at nesten 1 av 10 studenter i undersøkelsen opplever å bli mobbet var overraskende

Ingrid Lund, Professor ved Universitetet i Agder

Mobbing på universiteter og høyskoler

  • Undersøkelsen tok for seg 3 universiteter og 2 høyskoler
  • 3254 studenter deltok totalt
  • Det ble også utført individuelle intervjuer av 10 studenter
  • Det var tre forskergruppeintervjuet på tre institusjoner med fem informanter i hver gruppe

Ifølge et forskningsprosjekt, ledet av professor Ingrid Lund ved Universitetet i Agder, opplever nesten 1 av 10 studenter mobbing ved lærestedet sitt. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i tre universiteter og to høyskoler og hele 3254 studenter var involvert i undersøkelsen.

Ingrid Lund forklarer at undersøkelsen er basert på hva studentene selv opplever. Det tydeligste er at mobbingen skjer både under og etter seminarer og forelesninger.

– Studentene opplever også å være utestengt av det sosiale miljøet etter forelesning, sier Lund.

Ble du overrasket over funnene deres?

– Ja. Jeg trodde ikke det at det var så høyt. Det at nesten 1 av 10 studenter i undersøkelsen opplever å bli mobbet var overraskende, men det stemmer overens med internasjonale funn

Verre enn grunnskolen

Lund forklarer videre at tallene viser at mobbing er mer utbredt i høyere utdanning enn tidligere i utdanningsløpet. Elevundersøkelsen fra 2016 viser nemlig at 6,3 prosent av elevene blir mobbet.

Spesialpedagogen trekker frem at undersøkelsen ikke har fokusert på forskjellene mellom utdanningsinstitusjonene.

– Men det jeg kan si er at det er små forskjeller universitetene seg imellom, og det er jeg overrasket over, påpeker hun.

Tidligere mobbeundersøkelse: – Sjokkerende høye tall

Må fikse systemet

I undersøkelsen kommer det frem at den vanligste formen for mobbing er psykisk, tett etterfulgt av verbal mobbing. Lund fastslår at den psykiske mobbingen ikke nødvendigvis er vanskeligere å fange opp enn i barneskolen.

– Det handler om grunnleggende holdninger som studenter har til andre, og det handler om holdningene til dem som underviser. Det handler om å se og handle når noen holder utenfor. Det handler om å legge til rette for gode gruppeprosesser, og veilede og støtte når det ikke fungerer. Det er både studenter og ansattes ansvar.

Har du en oppfordring til de ansvarlige ved universitetene?

– Ja. At de etablerte læringsutvalgene skal ha et mye større fokus på den psykososiale delen av læringsmiljøet i det forebyggende arbeidet, og at en skal ha et system som både fanger og følger opp der mobbing skjer.

Fikk du med deg? NSO vil ta knekken på mobbing

Powered by Labrador CMS